Totale zonsverduistering op 8 april 2024 in Mexico, de VS en Canada

Op 8 april 2024 vond er een totale zonsverduistering plaats. Deze begon boven de Stille Oceaan en eindigde boven de Atlantische Oceaan.

De maximale duur van de totaliteit was 4m28s boven Mexico. Daarna nam de duur af tot minder dan 4 minuten boven Indiana en tenslotte minder dan 3 minuten boven New Foundland.

Deze verduistering is een Sarosperiode na de verduistering van 29 maart 2006 die ik vanuit Egypte heb waargenomen. De omstandigheden zijn na 18 jaar en 10 1/3 dag vrijwel identiek.

Dit is de link naar de voorbereidingspagina.

Deze totale zonsverduistering wilde ik graag observeren vanuit Texas. Ik had gekozen voor het stadje Del Rio. Statistisch had je daar de beste kans op een heldere hemel. Hieronder meer daarover.

Op 5 april vlogen we business class met KLM van Schiphol naar Houston, waar we overnachtten in een hotel bij het vliegveld. De volgende dag haalden we onze huurauto op en reden naar San Antonio, een stad die we jaren geleden (1989) ook al eens hadden bezocht. We hadden een hotel "downtown" geboekt.

Aangekomen in San Antonio liepen we van ons hotel naar de beroemde Riverwalk. Daar hebben we op een terras aan het water wat gegeten en gedronken. De volgende dag reden we naar Del Rio. Dit ligt vlak bij de grens met Mexico. In Del Rio had ik vorig jaar januari al een kamer geboekt in de Whispering Palms Inn.

In de Whispering Palms Inn hadden we een kamer op de eerste verdieping. Op de rechterfoto hierboven staat onze gehuurde zilverkleurige Jeep Grand Cherokee op de binnenplaats geparkeerd.

Aangekomen in Del Rio bleken de weersverwachtingen voor Texas op 8 april tegen te vallen. We hadden dat al een beetje aan zien komen op de weerappjes. Op basis van de verwachting (rechterplaatje) kon je slechts concluderen dat Del Rio de minst ongunstige plek in Zuid Texas zou zijn.

Ik heb waargenomen vanaf de parkeerplaats van de bank naast het hotel.

Op 8 april was het redelijk bewolkt. De zonsverduistering begon om 12:11 en zou totaal zijn van 13:28:29 tot 13:31:48. Een totaliteit van 3 minuten en 19 seconden.

Voorafgaande aan de totale fase liet de zon zich af en toe zien. Dat heb ik kunnen fotograferen met filter (links) en zonder filter (rechts).

Tijdens de totale fase kwam de zon af en toe door de wolken. Het z.g. tweede contact, het begin van de totale fase, heb ik bij stukjes en beetjes kunnen zien. Het werd redelijk donker.

Op een gegeven moment werd het helder rond de verduisterde zon. Prachtig zichbaar met het blote oog. Ik had mijn Canon met 10-16mm zoom op 10mm ingesteld en maakte een serie foto's. Op bovenstaande foto is de verduisterde zon te zien. Deze is gemaakt om 13:31:37 lokale tijd, elf seconden voor het einde van de totaliteit.

Ik had met het blote oog Venus al af en toe zien verschijnen. De planeet staat ook op bovenstaande foto. Hiernaast is een stukje van de foto vergroot weergegeven met Venus als het stipje tussen rode lijntjes.

Het had allemaal wat beter gekund, maar we hebben de totaal verduisterde zon gezien. Dat is voor mij daarmee toch een succes.

Op 9 april zijn we naar San Antonio gereden en vandaar naar Atlanta gevlogen. We hebben vervolgens een roadtrip gemaakt via o.a. de Blue Ridge Parkway, Shendandoah National Park, Gettysburg en Princeton. Hieronder sta ik in Princeton voor het woonhuis van Albert Einstein (1879-1955), die wereldberoemd werd toen zijn voorspelling over het afbuigen van licht door zwaartekracht tijdens de totale zonsverduistering van 1919 werd aangetoond. Op 21 april vlogen we met KLM premium comfort van New York naar Amsterdam.

De staten die we tijdens deze trip bezocht hebben zijn Texas, Georgia, South Carolina, North Carolina, Virginia, West Virginia, Maryland, Pennsylvania, Delaware, New Jersey en New York.